Varplöse Vattenpark har öppnat

Sedan början av juli 2009 finns en helt ny badanläggning på Gotland. Den ena sjön vid det nedlagda sockerbruket i Roma har nu förvandlats till ett stort utomhusbad komplett med sandstränder, en behaglig vattentemperatur runt 25 grader och gräsmattor för lek och spel.

När verksamheten lades ner i sockerbruket i Roma föddes tanken på att utnyttja de intilliggande kylvattendammarna för bad och rekreation. 2006 bildades en intresseförening som består av fastighetsägarna Klosterfastigheter, Romaföretagarna, Wisby Simsällskap, Brukshotellet och Roma IF. Medhjälp av bidrag från Leader+ Gotland kunde arbetet börja.

Sommaren 2009 stod Varplöse Vattenpark redo att ta emot sina första gäster. Än återstår en del arbete, bland annatmed den simbassäng som byggts i sjöns enahörn,men det mesta är klart. Sand, varmt och skönt badvatten, solstolar och parasoller är på plats, liksom en serveringdär man kan köpaglass, fika ochenklare maträtter.

–Vi kommer fortsätta att fylla på vattenparken med mer saker under sommaren, så som boulespel och båtar. Vi planerar också för fasta kubbplaner och framöver även för en beach volleybollplan, berättar Anders Stumle som arbetar med projektet.

Sommaren 2009 blir något av en försökssäsong. Först till sommaren 2010 räknar Anders Stumle med att även simbassängen kommer att stå klar.

– Stora regnmängder har gjort att vi haft bekymmer med att få ut maskiner till platsen, det har varit för sankt. Därför har arbetet tagit längre tid än vi räknade med från början. Men vi hoppas att vi ska få vatten i simbassängen under hösten och att den ska vara färdig att ta i bruk till nästa badsäsong, berättar Anders Stumle.

Carro, Hanna och Josefine från Roma passade på att ta ett dopp när Varplöse öppnade i början av juli

– Hur lång säsongen blir beror på vädret. Vi räknar med att ha öppet åtminstone lika länge som utomhuspoolerna i Visby, kanske längre. Vid fint väder kommer vi att ha helgöppet även en bit in på hösten, säger Anders Stumle.

Marknad i Roma
1988.Ett av dem första arrangemangen var Romamarknad på Vallgärdet (Torget) tyvärr så regnade den nästan bort likadant följande år.

Då var det dags att flytta marknaden till Lantmännens lokaler( det året var det strålande solsken). Romadagar kom den nya marknaden att heta, var två dagar i maj månad. mycket folk kom det och på kvällen var det Gaston Bros som stod på scenen.

Ulf Gahm var ordförande i fem år, sen Anders Engström Sockerbruket Sedan Birgitta Klosterman Skrindan, Göran Johansson Roma Sanitet sedan, Mats Engström skohandlare till 2019. Under åren har Romaföretagarna  gjort uppvaktningar till myndigheter, skrivit insändare om allt som rör Roma både som bostadsort ,företagen, serviecort. Man ordnade med julmarknad, luciabesök man gjorde företagsbesök i Roma. man tog fram ett presentkort som bara gällde i Roma

Många var dem som såg att Roma var på alerten men många uppvaktningar var förgäves

Under senare år ändrades namnet till Intresseföreningen, man kunde då gå med som medlem fast man inte var företagare, Vid julmarknaden på Kungsgården2013 utsåg man årets Romabo, som gjort något för orten, jag blev den första som fick denna fina utmärkelse för mitt engagemang för Romas historia, något jag fortsatt med nu även på Facebook

Ronny Hansén fick det 2014 för att fiber kom till Roma, Staffan Beijer Gotlandståget 2015 att järnvägen kom tillbaka till Roma, Henrik Johansson Gotlandssnus 2016, Hasan Romabrunnen 2017,Daniel Hallgren 2018, lite om historian om Romaföretagarna-Intresseföreningen.

Av Kalle Palmkvist.

Marknad i Roma

Ulf Gahm var ordförande i fem år, sen Anders Engström Sockerbruket Sedan Birgitta Klosterman Skrindan, Göran Johansson Roma Sanitet sedan, Mats Engström skohandlare till 2019. Under åren har Romaföretagarna gjort uppvaktningar till myndigheter, skrivit insändare om allt som rör Roma både som bostadsort ,företagen, serviecort. Man ordnade med julmarknad, luciabesök man gjorde företagsbesök i Roma. man tog fram ett presentkort som bara gällde i Roma

Av Kalle Palmkvist.